Das rheingold
(EN) Richard Wagner wrote this first part of his tetralogy Der Ring des Nibelungen as an unmitigated attack on capitalism. His 14-hour epic-moralistic musical spectacle, which he populated with jealous gods, lascivious dwarves and passionate water nymphs was an attempt to reunite Germany which had fallen apart into federal states and dukedoms. Using some wool blankets, a CD player and their imagination, five students from the famed Royal Conservatory Antwerp are bringing their interpretation into the limelight. As deeply personal as it is committed, and shamelessly moralistic.
Directed & conceived by: Ward Weemhoff & De Warme Winkel Written & performed by: Evgenia Brendes, Jonas De Vuyst, Lukas De Wolf, Lauranne Paulissen & Verona Verbakel Language: Dutch |
(NL) Richard Wagner schreef dit eerste deel van zijn tetralogie Der Ring des Nibelungen als onvervalste aanklacht tegen het kapitalisme. Hij probeerde het in deelstaten en hertogdommen verbrokkelde Duitsland te verenigen met een 14 uur durend episch-moralistisch muziekspektakel dat bevolkt werd met jaloerse goden, machtswellustige dwergen en opgewonden waternimfen. Met behulp van wollen dekens, een cd-speler en hun verbeelding brengen vijf studenten van het befaamde Koninklijk Conservatorium Antwerpen hun interpretatie over de voetlicht. Even diep persoonlijk als geëngageerd en schaamteloos moralistisch.
Regie & productie: Ward Weemhoff & De Warme Winkel Geschreven & uitgevoerd door: Evgenia Bendes, Jonas De Vuyst, Lukas De Wolf, Lauranne Paulissen & Verona Verbakel Taal: Nederlands |
© Sofie Knijff
De Halve ring
Nazi-sign for some, anarchist and innovator for others. Complex composer or musical piss: Wagner leaves no one untouched. In his 15-hour Der Ring des Nibelungen, just about everything that interests a person/artist comes together in a masterpiece that is as orgasmic as it is pompous. Five incredible actors from the millennial category reinterpret parts I and II of this total theater and perform an invigorating half marathon with minimal resources.
In 2013, the shabby Das Rheingold was created at the Antwerp Conservatory. The reception not only asked for a larger audience, but also for a sequel. When we started apprehensively and naively 5 years ago, both the world and ourselves have slipped another five years down the line; Die Walküre will inevitably play a different register. In this time when the lines of right and wrong are starting to take on sharper contours once more, the postmodern 'anything goes' seems to have been exchanged again for a mentality in favor or against, we will carve the bounderies even deeper into the skin of this time. Love us or hate us. Everything in between will be crushed. The Hotshop - cooler than De Warme Winkel presents performances by fresh theatrical talents, kindred spirits, who are somehow linked to one of the members of De Warme Winkel. By & with: Jonas De Vuyst, Lukas De Wolf, Sara Lâm, Lauranne Paulissen & Verona Verbakel Director: Ward Weemhoff Sound design: S.M. Snider Light design: Lucas Van Haesbroeck Decor advice: Theun Mosk Technical crew: Manuel Boutreur, Rutger Bouwman (internship) Production: Thomas Vandewalle Co-production: De Warme Winkel & Kultuurfaktorij Monty Duration: 3h45 |
Nazi-uithangbord voor de één, anarchist en vernieuwer voor de ander. Complex vlechtende componist of muzikale zeikstraal: Wagner laat niemand koud. In zijn 15 uur durende Der Ring des Nibelungen komt zo'n beetje alles wat een mens/kunstenaar interesseert samen in een even orgastisch als pompeus meesterwerk. Vijf topacteurs uit de millennialcategorie herinterpreteren deel I en II van dit totaaltheater en brengen met minimale middelen een verkwikkende halve marathon.
In 2013 ontstond het povere Das Rheingold op het Conservatorium Antwerpen. De ontvangst vroeg niet alleen om een groter publiek, maar ook om een vervolg. Waar we 5 jaar geleden aftastend en naiëf begonnen, zijn zowel de wereld als wijzelf alweer vijf jaar verder afgegleden; Die Walküre zal onvermijdelijk een ander register bespelen. In deze tijd waarin de lijnen van goed en fout weer schepere contouren beginnen te krijgen, het postmoderne 'anything goes' weer ingeruild lijkt voor een voor- of tegenmentaliteit, zullen wij de grens nog dieper in de huid van deze tijd kerven. Je bent voor of tegen ons. Alles daartussenin zal worden verpletterd. De Hotshop - cooler dan De Warme Winkel presenteert voorstellingen van verse theatertalenten, geestverwanten, die links- of rechtsom met één van de leden van De Warme Winkel zijn ontstaan. Van en met: Jonas De Vuyst, Lukas De Wolf, Sara Lâm, Lauranne Paulissen & Verona Verbakel Regie: Ward Weemhoff Geluidsontwerp: S.M. Snider Lichtontwerp: Lucas Van Haesbroeck Decoradvies: Theun Mosk Techniek: Manuel Boutreur, Rutger Bouwman (internship) Productie: Thomas Vandewalle Co-productie: De Warme Winkel & Kultuurfaktorij Monty Duur: 3u45 |
Speellijst
04.11.2018 om 19:00 (!) in Stadsschouwburg De Harmonie / Leeuwarden NL
03.11.2018 om 19:30 in Frascati 2 / Amsterdam NL
02.11.2018 om 19:30 in Frascati 2 / Amsterdam NL
01.11.2018 om 19:30 in Frascati 2 / Amsterdam NL
31.10.2018 om 19:30 in Nona / Mechelen BE
26.10.2018 om 19:30 in Theater de Vest / Delft NL
24.10.2018 om 19:30 in Rotterdamse schouwburg / Rotterdam NL
13.10.2018 om 20:00 in Theater Kikker / Utrecht NL
12.10.2018 om 20:00 in Theater Kikker / Utrecht NL
11.10.2018 om 19:30 in Theater aan het Spui - Het Nationale Theater / Den Haag NL (gevolgd door een nagesprek)
10.10.2018 om 19:30 in Toneelschuur / Haarlem NL
06.10.2018 om 19:30 in Grand Theatre / Groningen NL
05.10.2018 om 19:30 in Grand Theatre / Groningen NL
29.09.2018 om 19:30 in De Nieuwe Tijd / Tilburg NL
27.09.2018 om 19:30 in Natlab / Eindhoven NL
22.09.2018 om 15:00 in Monty / Antwerpen BE
21.09.2018 om 20:00 in Monty / Antwerpen BE
20.09.2018 om 20:00 in Monty / Antwerpen (Première) BE
- - -
02.07.2016 om 09:40 in Europe Endless Express / Germany
02.07.2016 om 08:00 in Europe Endless Express / Germany
24.06.2013 om 20:00 in De Brakke Grond ITS-Festival/ Amsterdam NL
24.06.2013 om 15:00 in De Brakke Grond ITS-Festival / Amsterdam NL
25.03.2013 om 20:00 in DeSingel / Antwerpen BE
24.03.2013 om 14:30 in DeSingel / Antwerpen BE
23.03.2013 om 20:00 in DeSingel / Antwerpen BE
22.03.2013 om 13:30 in DeSingel / Antwerpen BE
03.11.2018 om 19:30 in Frascati 2 / Amsterdam NL
02.11.2018 om 19:30 in Frascati 2 / Amsterdam NL
01.11.2018 om 19:30 in Frascati 2 / Amsterdam NL
31.10.2018 om 19:30 in Nona / Mechelen BE
26.10.2018 om 19:30 in Theater de Vest / Delft NL
24.10.2018 om 19:30 in Rotterdamse schouwburg / Rotterdam NL
13.10.2018 om 20:00 in Theater Kikker / Utrecht NL
12.10.2018 om 20:00 in Theater Kikker / Utrecht NL
11.10.2018 om 19:30 in Theater aan het Spui - Het Nationale Theater / Den Haag NL (gevolgd door een nagesprek)
10.10.2018 om 19:30 in Toneelschuur / Haarlem NL
06.10.2018 om 19:30 in Grand Theatre / Groningen NL
05.10.2018 om 19:30 in Grand Theatre / Groningen NL
29.09.2018 om 19:30 in De Nieuwe Tijd / Tilburg NL
27.09.2018 om 19:30 in Natlab / Eindhoven NL
22.09.2018 om 15:00 in Monty / Antwerpen BE
21.09.2018 om 20:00 in Monty / Antwerpen BE
20.09.2018 om 20:00 in Monty / Antwerpen (Première) BE
- - -
02.07.2016 om 09:40 in Europe Endless Express / Germany
02.07.2016 om 08:00 in Europe Endless Express / Germany
24.06.2013 om 20:00 in De Brakke Grond ITS-Festival/ Amsterdam NL
24.06.2013 om 15:00 in De Brakke Grond ITS-Festival / Amsterdam NL
25.03.2013 om 20:00 in DeSingel / Antwerpen BE
24.03.2013 om 14:30 in DeSingel / Antwerpen BE
23.03.2013 om 20:00 in DeSingel / Antwerpen BE
22.03.2013 om 13:30 in DeSingel / Antwerpen BE
REVIEWS
Als dat tweede deel vooral iets bewijst dan is het wel de rijkdom qua spel dat Verona Verbakel over de twee werken mag tonen.
Voor mij was de grootste theatrale verrassing van de reis Rheingold van De Warme Winkel, dat in een leeggeruimde treinwagon over de hele lengte werd gespeeld door vier jonge, Vlaamse acteurs en actrices: Lukas de Wolf, Verona Verbakel, Jonas De Vuyst en Lauranne Paulissen, leerlingen uit Antwerpen van Ward Weemhoff. We reden door een soortgelijk rivierdal als waar de opening van Wagners beroemde en beruchte tetralogie Der Ring des Nibelungen speelt. De Rijndochters suggereerden hier niet met zijden doeken, maar met robuuste dekens de golven en het zwemmen en slepen door het water. Het vervolg van de cyclus werd niet zozeer gespeeld maar verteld, en vooral: geïnterpreteerd. Een tiental interpretaties kwam voorbij, zoals een helder uitgelegde antikapitalistische interpretatie van de Ring, een zeer toepasselijke pro-Europese analyse (hoe houden we Europa bij elkaar als alle goden ten onder gaan?), een heel persoonlijke, vanuit de liefdesdriehoek Friedrich Nietzsche-Cosima-Richard Wagner en een muzikale, waarbij zoals soms gebruikelijk dwars door de muziek heen werd gepraat. We zagen ook de smartelijke dood van Wagner en kregen bijna medelijden met hem als Cosima weer eens kwaad op hem wordt en hem wellicht op die manier een fatale hartaanval bezorgt. Heel knap zoals een scène wordt opgebouwd vanuit iets dat heel individueel en persoonlijk lijkt, maar dan over bijvoorbeeld de miskende kunstenaar Hitler en dus over de geschiedenis van Europa blijkt te gaan. Wagners muziek blijft op de achtergrond, de interpretaties gaan alle kanten uit, maar door hun prachtige, genuanceerde spel houden de jonge acteurs het toch allemaal schitterend bij elkaar. Mooi is ook dat het stuk begint met drie verleidelijke Rijndochters, belaagd door afstotelijke dwergen en reuzen, en eindigt met twee blote jongens en twee aangeklede meisjes. Het verglijdende landschap buiten maakte de voorstelling helemaal af. Toch denk ik dat deze intelligente en geestige Europera ook een mooie toekomst kan hebben in theaters en zeker op festivals.